یک گفتگوی جمعی پیرامون خود مقدس پنداری ما

سلام دوستان؛ اوایل دی ماه گذشته، توی گوگل پلاس مطلب مختصری گذاشتم و چند تن از دوستان با دیدگاه های مختلف هم لطف کردند و گفتگویی شکل گرفت. حیفم آمد که آن را برایتان ارسال نکنم و از شما هم نظرخواهی نکنم:

در ابتدا بنده نوشتم:

خود حسینی پنداری و دیگر یزیدی پنداری هواداران جناح ها
همین یکی دو روز پیش، یکی از افراد پناهنده به آنسو، با اشاره به بازداشت یک شخصی، نوشته بود: یا حجت ابن الحسن ریشه ی ظلم را بکن
بنده نوشتم: وظیفه ی حجت ابن الحسن، عملیاتی کردن فرامین جناح های سیاسی ایران، اعم از پوزیسیون و اُپوزیسیون نیست!
امروز هم به دوستی که برای نُه دی نوشته بود: گر کرب و بلا نبوده‌ايم‏.‏.‏.‏ تا آخر خون مطيع رهبر هستيم،
نوشتم: فقط شما نیستید برادر؛ خیلی از افرادی که در تظاهرات سبزها در عاشورا شرکت کرده بودند، خیال می کردند که به ندای هل من ناصر حسین لبیک گفته اند
اصلا این شبیه سازی و مدل حسین-یزید در اتفاقات سیاسی، به نظرم نوعی ساده سازی خود پسندانه است...


ادامه نوشته

از تجربه ی کشورهای پُر زاد و ولد عبرت بگیریم


آقایی به نام حجت‌الاسلام زيبايي‌نژاد، مسئول جایی به نام دفتر مطالعات و تحقيقات زنان حوزه گفته اند:

پيامد سياسي کاهش مواليد (یعنی کاهش زاد و ولد) تغيير نسبت جمعيتي مذاهب در بعد داخلي و اديان در مقياس بين‌المللي است و ...

آقای نیکلای چائوشسکو هم طفلکی خیلی دوست داشت جمعیت کشورش زیاد شود. یادتان هست؟

رنیس جمهور رومانی بود و در اولین ماه های رئیس جمهوری آقای رفسنجانی

ادامه نوشته

تضمین غزلی از حافظ در قالب مخمس

دوستم امیر صالحی در کانادا شعری از حافظ عزیز را در قالب مخمس تضمین کرده است و من هم بندی بدان افزوده ام

توضیح اینکه: در هر قسمت پنج تایی سه مصرع اول از امیر و دو مصرع بعدی از حافظ هستند.

اول، بندی که من افزوده ام:

تضمین شعر حافظ در قالب مخمس؟
ما را خبر نکردی، بی معرفت چرا پس!
خوشبوتر از رفاقت، آمونیاک و کاربید!
بیگانه ما شدیم و مَشتی غلوم و اقدس
خب صاحب اختیاری رأس شما سلامة


حالا شعر امیر:


ادامه نوشته

اقتصاد مقاومتی چیست؟


‏با عنایت به مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی‏‏ (که البته طبق معمول، هنوز نیامده برای عده ای خوراک «حمایت قاطع و دیگر هیچ» شده)، برای برانگیختن خودم و دوستانم به اندیشیدن در اینباره طرح کرده ام:


‏1- اقتصاد مقاومتی آیا یک مکتب اقتصادی است‏؟‏ می تواند باشد؟


‏2- نسبت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد درونزا و اقتصاد فنری چیست؟‏


‏3- نسبت اقتصاد مقاومتی با الگوی اسلامی‏-‏ایرانی پیشرفت چیست؟


‏4- کشورهایی که در مقطعی، وضعیتشان شبیه وضعیت خاص امروز کشور ایران بوده، آیا تجربیات قابل اقتباسی برای ایران دارند؟ آیا تجربیات موفق/ناموفق آنها همگی مؤیّد یک روش است؟


‏5- مفروض تعبیر اقتصاد مقاومتی، وجود و تداوم چه وضعیتی است؟ این فروض با کدام تفکر اقتصادی شباهت بیشتری دارند؟
آیا این فروض با فروض ادعای مجموعه ی نظام‏،‏ مبنی بر فروپاشیِ قریب الوقوع سرمایه داری، همخوانی یا هم
ادامه نوشته

عمو سبزی فروش


ترانه ی عمو سبزی فروش را گوش کرده اید؟ گوش نکرده اید؟ حتماً گوش کنید :)

عمو سبزي فروش
بله

سبزي كم فروش
بله

سبزي گل داره
بله

در و دل داره
بله

عمو سبزيفروش
بله

خيار چنبر داري
بله

تربچه ت گليه
بله

ته ش قنبليه
بله

عمو سبزي فروش
بله

***

خدا بیامرزد قدیمی ها را که کارهایشان آدم را شنگول می کند :))


تجلی شعور نسل فیسبوک‏،‏ در حادثه ی فوتبال مصر


در ذیل خبر مربوط به حادثه ی دردناک اخیر در جریان یک دیدار فوتبالی بین تیم های المصری و الاهلی مصر‏،‏

در کنار بقیه ی دیدگاه ها نوشتم:

فکر کنم اینها نتایج غوره نشده مَویز شدن است!‏
ثمره ی حمایت اصولگرایان و اصلاح طلبان ما از یک انقلاب نارَس‏،‏ به بهانه ی مخالفتمان با مثلاً حسني مبارک‏،‏ غافل از آنکه مخالفان مبارک‏،‏ آدم های پیشامبارکی هستند و نه پسامبارکی!‏
***
وقتی که عده ای ذوق زده‏،‏ فریاد پیروزی نسل اینترنت و فیسبوک بر نسل شترسوار در میدان تحریر قاهره را سر دادند،‏ آگاهانی گوشزد کردند که فیسبوک‏،‏ خود به خود برای کاربرانش شعور نمی آورَد و بر عکس‏،‏ بی شعورها را بی شعورتر می کند
فیسبوک چون یک دنیای غیر واقعی و گزینشی و همگِن‏،‏ و آکواریومی از تماس های محدود را برای فرد فراهم می کند‏،‏ باعث می شود که آدمها فقط برای ‏«‏هم‏ حلقه ای‏»‏ های خود کف بزنند و هورا بکشند و دیگران را اصلاً نبینند و پس از چندی‏،‏ در این قبیله های شبه مدرن‏،‏ فقط تاب دیدن ‏«‏هم قبیله ای‏»‏ های خود را داشته باشند و این یک پَسرفت آشکار است نسبت به دوران شترسواری که آدمها از فراز شتر‏،‏ دست کم ‏«‏جسم‏»‏ آدمهای متفاوت با خود را هر روز می دیدند و آنها را وَلو به عنوان یک واقعیت ناخوشایند‏،‏ می پذیرفتند و



ادامه نوشته

نگرانی مشترک عُقلای ولایی و ملّی

پروژه ی تنهاسازی رهبر و تئوری جنگل خشک

 

آقای روح‏،‏ از روحانیون مؤثر اصولگرا و مربّی اخلاق در مشهد‏،‏ به تازگی:

برخی اشخاصی که در قامت عمارها، بلند شده اند، دانسته یا ندانسته، تئوری جنگل خشک را کلید زده اند و هر لحظه می گویند این فرد بدرد ما نمی خورد و این فلانی نیز بدرد نمی خورد و ...

اینها بچه های انقلاب هستند و انقلاب بابا دارد. نبایستی بچه انقلاب را حتی اگر اشتباهی هم از او سر بزند، در مقابل بابای انقلاب قرار داد

***

نهضت آزادی ایران در سال ۸۴ ‏:‏

‏”‏جریان ویژه‌ای آگاهانه این سیاست را در راستای جداسازی و منزوی کردن رهبری پیش می‌برد. اختلافات شخصیت‌های کلیدی حاکمیت در این انتخابات، فرآیند را به آخرین مرحله‌ی خود رسانده است.

نهضت آزادی ایران فارغ از موضوع اعتقاد یا عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه و رهبری، این روند را ناسالم و به زیان آینده‌ی جمهوری اسلامی و امنیت ملی می‌داند. به ویژه در شرایطی که در برابر تهدیدات خارجی قرار داریم“

 

 

ادامه نوشته

نق زنی و فرصت سوزی ما


در وضعيت فعلي،‏ بهترين اوقاتِ آدمهاي ناراضي از وضع موجود،‏ به جاي همدلي و هم انديشي و همکاري و هم آموزي و هم افزايي و آمادگي براي ايفاي نقش سازنده، به نق زدن هاي تکراري و انتقاد هاي بي هدف و فحش دادن هاي به ظاهر شجاعانه در جمع پامنبري ها مي گذرد‏.‏

با اين اوضاع،‏ اگر همين امروز با معجزه اي، فرمانروايان کنوني ناپديد شوند و (با معجزه ای بزرگتر‏،‏ روشهاي منطقي و مورد اجماعي هم پيدا شود و به طور مسالمت آميزی)‏ بهترین ها بر تخت بنشينند، کساني بهتر از حاکمان فعلي بر ما حکومت نخواهند کرد‏!‏ کساني که فقط حرف بزنند و خرابکاری کنند و فرافکني کنند و آسمان و ريسمان را در توجيه ناتواني هايشان به هم ببافند‏.‏


کمک به نجات صلح

لطفاً اطلاع رسانی کنید؛ دوستان ایرانی مقیم سوئد‏،‏ در حمایت از مردم ایران و مخالفت با جنگ و تحریم‏،‏ در استکهلم تجمع خواهند کرد‏.‏
Pro-Iranian anti-war/embargo gathering in Stockholm
https://www.facebook.com/events/277435368985314/
برای تشویق این عزیزان و همچنین ترغیب دیگر ایرانیان مقیم خارج برای فعالیت های مشابه و مکمل،‏ لطفاً اطلاع رسانی کنید